Rotorbladen zijn elementaire onderdelen van een windturbine. De trend gaat hierbij naar steeds grotere wieken, met lengtes die de 70 meter inmiddels ver overschrijden. Met de nieuwe WingMAX van Faymonville, onderdeel van de serie TeleMAX-plateau-opleggers, kunnen ook dergelijke XXL-onderdelen betrouwbaar en kostenbesparend naar de plaatsingslocaties worden vervoerd. Het bijzondere eraan: de unieke combinatie van meerdere sterke punten!
De nieuwe generatie rotorbladen maakt deel uit van een ontwikkeling inzake windturbines. Deze moeten steeds krachtiger zijn en de voorhanden plaatsingslocaties moeten steeds efficiënter worden benut. ‘Voor XXL-wieken van meer dan 70 meter ontwikkelde Faymonville nu een voertuig dat niet alleen lang genoeg, maar ook sterk genoeg en uitstekend manoeuvreerbaar is’, beschrijft productmanager Rainer Noe het basisprincipe van de plateau-oplegger, die als 3- of 4-assige variant leverbaar is.
Het unique selling point van het nieuwe voertuig is de samenwerking van meerdere technische voordelen: een enorme veerweg bij de zwanenhals, het langste beschikbare laadvlak als 4-voudig uitschuifbare versie, een zwanenhalslengte die compatibel is met 5-assige trekkers en sterke 19,5″-pendelassen. ‘Dankzij deze winnende combinatie kan de oplegger alle uitdagingen aan’, zegt productmanager Noe, die hiermee de redenen opsomt waarom de nieuwigheid een echte verrijking is voor de windkrachtindustrie.
De beproefde pendelastechnologie zorgt voor een stuurhoek van maximaal 60° en een maximale veerweg van 600 mm. ‘In combinatie met de hydraulisch omhoog en omlaag beweegbare zwanenhals kan de nieuwe TeleMAX haast moeiteloos over opduikende hindernissen zoals rotondes rijden. Hierdoor kan de weg ook bij moeilijke terreinverhoudingen en trajectdelen worden vervolgd’, verklaart Rainer Noe. Dit zijn belangrijke eigenschappen bij het transport van extreem lange ladingen.
De hydraulisch beweegbare zwanenhals kan tot maximaal 1700 mm worden opgeheven, wat een aanzienlijke bodemvrijheid mogelijk maakt. De plateau-oplegger, ontworpen voor het gebruik met 4- en 5-assige trekkers, heeft nog andere goed doordachte oplossingen in petto. Verschuifbare ladingssteunpunten voor het wiek-kantelframe maken het mogelijk om de oplegger zelfs beladen te verkorten. Ze zijn een echte hulp om trajectdelen met allerlei bochten gemakkelijke te passeren. Hydraulische steunpoten vereenvoudigen het uitschuiven, resp. inschuiven van de laadvloer. De vergrendeling aan weerszijden van de uitschuifliggers zorgt voor een verhoogde rijstabiliteit, terwijl de 2000 mm spoorbreedte van het assenonderstel maximale zijstabiliteit biedt. De versterkte vergrendelingsposities zorgen voor een optimale overdracht van trek- en remkrachten.
De handige radiografische afstandsbediening van alle hydraulische functies is nog een ander pluspunt voor de gebruiker. De robuuste constructie van de oplegger, die gemaakt is van hoogrekgrens staal, voorkomt dat de fragiele lading door de inwerking van uitwendige krachten wordt belast. ‘De WingMAX-uitvoering als onderdeel van de TeleMAX-serie blijft dankzij al deze eigenschappen ook met de langste wieken extreem stabiel en betrouwbaar qua hantering’, weet productmanager Rainer Noe afsluitend nog over het compleet doordachte karakter van het nieuwe product.